Planul meu hygge. Despre bucuriile mici care aduc lumina perfectă





Cum se pronunță corect hygge nu-s nici acum prea lămurită. Dar oricum i-am zice, importantă este esența. Starea de bine, confortul sufletesc, tihna- despre asta e hygge.
Când mă gândesc la tihnă, imaginația mea îmi pregătește un polaroid cu mine, ghemuită într-un fotoliu lângă o fereastră maaaare, citind dintr-o carte. Și musai cu o ceașcă cu cafea aburindă în mână, copilul jucând-se alături iar bărbatul pe-aproape. Cu noi toți acolo, împreună. Nu fugăriți, cu sufletul stors și nervii franjuri, doar împreună, cu timp îndestulat pentru noi.

Și daca e sa învățăm, eu zic să învățăm de la cei mai buni. Danezii sunt cel mai fericit popor din Europa, o spun toate studiile despre fericire. Au ajuns frecvent primii pe podium la acest capitol. Iar fericirea lor se resimte nu doar la nivel individual, ci se contagiază din aproape în aproape spre ceilalți, încât se pare că au cel mai ridicat nivel de încredere în ceilalți, au sentimentul de control asupra propriilor vieți - ceea ce înseamnă, de fapt, libertate -, bunăstare materială și o bună funcționare a societății civile. Și pe deasupra, se mai zice că sunt cei mai calmi și mai pașnici și acordă cel mai mult timp familiei și prietenilor. Pentru că lucrurile astea merg, până la urmă,  mână în mână.

Anul trecut a fost un an aspru, a tras de noi  până la os. A lăsat urme și goluri și a durut cum n-am știut să doară. 
Mi-am făcut planul ăsta demult, să-l sincronizez însă la viața noastră e o provocare. În fiecare zi mă descurc totuși, un pic mai bine. N-a trebuit să-mi întorc viața cu susul în jos,  a trebuit doar să tai în loc să adaug. Dar, atunci când ești molipsit de alergatul prin viață, e greu s-o iei agale. V-am mai spus eu cândva că nu vreau sa mai functionez pe multitasking.
Așa că, voi schimba totul pe tihnă, pe îndelete, ca un tors de pisică. Să-mi iau mai mult pentru suflet. Trebuie și el pus la locul lui din când în când, alintat si drăgălit. Fiindcă o mamă și o femeie fericită dă mai departe din binele ei și ii fericește și pe ceilalți.

Hygge e despre bucurie, despre intimitate și confort sufletesc, în niciun caz despre obiecte. E  conectarea cu noi, legăturile dintre oameni și generații, timpul și calitatea lui petrecut împreună.
Să ne bucurăm de viață, să luăm din ea cu lingurița.

*
Să creăm zone linistitoare de lumină, fie cu lumânări, fie cu corpuri de iluminat așezate strategic, pentru a crea o lumină obscură, caldă, romantică. Să știți că, în acest concept scandinav, lumânările sunt elementul cel mai hyggelig.  De  fapt, danezii aprind de departe cele mai multe lumânări pe cap de locuitor din Europa. Nici măcar nu trebuie să fie parfumate, ideea e de a crea ambianțe de lumină pentru confortul sufletului.
                                                     
                                  
 
*
Mai mult împreună cu familia, cu prietenii, cu mine. Pentru cei mai mulți dintre noi, cele mai fericite momente le-am petrecut cu alții. Iar fericirea nu e deplină dacă e trăită de unul singur, neîmpărțită și neîmpărtășită. Așa că, voi găsi timp să mâncăm împreună măcar la sfârșitul zilei, să ne jucăm, să facem plimbări, să mâncăm înghețată, să gătim împreună. Prezenți și cu telefoanele închise. E cald sentimentul de acasă, ca un gust catifelat de cacao cu lapte. 

*
Confort si delectare
Pentru mine asta înseamnă miros de pâine proaspătă, un mousse au chocolat, o cacao cu lapte aburindă. Toate lucrurile păcătoase sunt hyggelig. 😜  La fel de hyggelig e și sa te strecori într-un pulover călduros și să-ți răsfeți picioarele în niște șosete călduroase. 


*
Mișcare și aer curat
Da, fiindcă așa producem hormoni de fericire. Plimbat alene pe străzi, în parcuri, jocuri cu copilul.  Și muuult soare, dacă e de unde. 


****
E bine și sănătos să ne tragem sufletul și sa învățăm să ne luăm pauze. Inspirăm, expirăm, suntem oameni și nu roboți. Sunt lucruri simple pe care, daca le privim din unghiul potrivit și le trăim prezenți și conștienți, perspectiva pe care ne-o oferă ne umple de bine. Să nu lăsăm diminețile să se scurgă de lumină în așteptarea serii și nici să gonim zilele să prindem weekend-ul, îngrămădit oricum de lucruri pe care nu le reușim în timpul săptămânii. E despre aici și acum. Să trăim conștient norocul de a ne aparține.  Să ne înconjurăm de oameni care ne fac bine. Să ne minunăm  de licărirea din ochii puiului de om, atunci când ne jucam împreună. Să ne oferim tihna unei mese împreună. Și totuși, nu sunt deloc lucruri mărunte. Sunt bucuriile mici care aduc lumina perfectă.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

cu glicemia la dresaj

ce se întâmplă cu hormonii noştri

Hipocrate știa deja