Necredincioasa. Cartea care nu-mi mai dă pace


Uite că la ceas de seară, după ce toată ziua m-am învârtit ca un zombie ciufulit după o noapte scurtă și întreruptă,  fac o încercare de coerențǎ. Încerc să-mi leg ideile, fiindcă de cartea asta vreau să vă scriu de vreo săptămâna, de când am terminat-o. Mi-a rămas în minte și chiar nu-mi dă pace. E atât de captivantă și de reală, încât te scutură în toate simțurile. De la indignare și consternare, la vulnerabilitate și recunoștință.

E zguduitoare cartea asta, genul ăla de carte căreia nu-i mai poți da drumul, la care-ți va fugi gândul și săptămâni  după ce ai pus-o înapoi  pe raft și pe care musai s-o mai citești încă o dată. E cu atât mai impresionantă cu cât e o poveste adevărată,  autobiografică. Autoarea ei, Ayaan Hirsi Ali este una dintre cele mai controversate figuri politice actuale, o luptătoare pentru drepturile femeilor musulmane și o voce vehementă pentru reformarea Islamului.

Provenită dintr-o familie nomadă musulmană din Somalia, crescută în regulile stricte ale Islamului, a trebuit să facă față bătăilor crunte, mutilărilor genitale, reușind să fugă din Africa în Europa pentru a scăpa de o căsătorie impusă. Devine apoi refugiat în Olanda, unde cere azil politic și-și începe studiile politice. Chiar dacă a fost renegată de propria familie și a devenit o țintă a teroriștilor, amenințată în repetate rânduri cu moartea, ea continuă să pledeze împotriva dezumanizării  femeilor musulmane.

Povestea asta m-a învățat ce înseamnă voința, ce putere primești atunci când îți dai voie să gândești liber, când reușești să te rupi de gândiri impuse, când lupți să cauți răspunsuri. A reușit să treacă prin situații care mie mi se par imposibile, lucruri care par prea crunte chiar și în filme. Și totuși, aceasta este realitatea multora. Cartea asta mi-a schimbat multe percepții, m-a scuturat din naivitatea prin care îmi conturasem multe idei de până acum. Asta este capcana în care uneori cădem noi, cei obișnuiți a fi oameni liberi.

Când voi mai crede că mi-e greu, mă voi gândi la cartea asta. Și-atunci voi ști că nimic nu e mai important ca faptul că sunt liberă, sănătoasă, aparținându-mi mie. Că aerul pe care-l respir are miros de pace.  

Când îmi va fi frică și voi dori să renunț, îmi voi aduce aminte de cartea asta. Și-atunci voi ști că, cu voință și perseverență se reușesc toate. Că nimic nu e de neputut atunci când vrei. Dacă veți citi cartea, veți ști despre ce vorbesc.

Când mă voi eschiva în a-mi afirma opiniile, mă voi gândi la cartea asta. Pentru că doar cu o voce fermă și o gândire liberă putem schimba lucruri. Să-mi caut continuu răspunsuri, fiindcă doar ele dau cu-adevarat libertate. 

Necredincioasa, de Ayaan Hirsi Ali mi-a schimbat concepții, m-a făcut să-mi dau seama cât de ușor, din bula noastră liniștită și senină, ne pândește ignoranța, cât de naiv putem judeca uneori. E înfricoșător cum paravane absurde  ascund atrocități înfiorătoare, cum frica  blochează judecăți coerente. Pe mine m-a cutremurat.

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

cu glicemia la dresaj

ce se întâmplă cu hormonii noştri

Hipocrate știa deja