cum să-ți crești rapid nota în educația financiară

Până acum un an, educația mea financiară era deplorabilă. Nu că aș fi  acum un guru în finanțe dar, când toată viața ai fost corigent la capitolul ăsta, când te simți de nota cinci-șase îți cam dai seama cât de pierdut erai înainte.

Acum un an nu aveam habar ce înseamnă active și pasive, asta ca să știți cam de unde am plecat. Apoi, nici nu mai știu ce a declanșat clic-ul, poate spaima că n-o să pot supraviețui la pensie :),  dar am început să caut informații.  Am pus mâna pe telefon și l-am sunat pe frate-meu, care știe treburile astea. Și așa a început să pâlpâie lumina, cam ca o lumânare amărâtă în beznă deasă. 

Dar după ce ajungi să vezi direcția, începe să îți placă că nu mai umbli pe bâjbâite. L-am zăpăcit pe frate-meu cu întrebări și lămuriri de s-a săturat de mine, numai ce să faci că am încredere în ceea ce zice așa că tot la el mă duc. Mi-a explicat omul, mi-a spus ce să citesc, mi-a trimis material de informare. Bineînțeles că n-am ajuns să le citesc pe toate, că altfel eram brici și vă scriam acum de pe Wall Street, dar sunt clar mai luminată.

Când eram la facultate, îi eram mai mereu datoare lui frate-meu. Nu știu cum reușeam, că mari grozăvii nu făceam, dar spre sfârșit de lună, mai mereu rămâneam fără bani. Și atunci mă împrumuta el, ba își mai făcea și pomană cu mine și îmi făcea cinste cu sandvișuri bune din Mănăștur. Tata îmi achita datoria, și tot așa.  Să nu credeți că vorbim de sume mari, dar oricum, cum de reușea el să aibă mereu bani, iar eu rămâneam mai mereu fără.

Acum știu de ce. 

Citesc acum o carte, Smart women finish rich  a lui David Bach, măcar să finish rich dacă am started poor. 😊 Teoria lui D. Bach este aceea că fiecare dintre noi facem suficient de mulți bani încât să ne putem îmbogăți și că problema majoră care ne împiedică să ajungem acolo este faptul că cheltuim prea mult pe lucruri de care nu avem nevoie. Omul vine și cu niște sfaturi sau exerciții care ar fi de folos în a deveni în timp scurt mai cumpătați financiar.

Primul lucru pe care trebuie să-l știi este suma exactă pe care o câștigi înainte și după ce îți plătești taxele. Când știi exact care e câștigul tău, ai o privire mult mai clară până unde te poți întinde.

Apoi e necesar să estimezi cam cât cheltuiești în fiecare lună. Ca să ai o claritate financiară ajută să așterni pe hârtie fiecare lucru pe care cheltuiești bani.  Aliniate în fața ta, e mult mai ușor să observi care sunt cheltuielile inutile la care ai putea renunța.

Renunță să mai plătești cu cardul și folosește bani lichizi. Atunci când plătim cu cardul sau cu ajutorul unui app, nu simțim valoarea lucrului cumpărat ca atunci când plătim cu bani fizici. Asta pentru că banii, atunci când trebuie să renunți fizic la ei, reflectă mult mai bine pierderea materială pe care urmează să o faci, decât un card de credit.

Și ultima, să nu cheltuiești niciodată mai mult de 100 de dolari pe ceva fără să-ți lași un timp de gândire de măcar 48 de ore. Adevărul este că, de multe ori cheltuim sub impulsul de moment. Dacă ne lăsăm un pic de răgaz, îi dăm șansă și părții noastre rationale să decidă dacă achiziția pe care urmează să o facem e absolut necesară sau nu. Și de cele mai multe ori nu e.

Dacă vă interesează și pe voi să mai faceți lumină în domeniul ăsta, Tată bogat, tată sărac, a lui Robert T. Kiyosaki e o carte numai bună pentru inițiere. Am citit și Ce este educația financiară..de fapt, tot de același autor, dar m-a cam pierdut pe drum așa că i-am dat pace.
Smart women finish rich, cartea de care vă spuneam în articol, a lui David Bach e scrisă pe înțelesul celor care nu au mare habar de educația financiară și e utilă. După ce o termin pe asta, așteaptă Think and grow rich, a lui Napoleon Hill, despre care am citit numai de bine.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ce se întâmplă cu hormonii noştri

cu glicemia la dresaj

Hipocrate știa deja