(Pre)judecăți dintr-o țară străină

 


Ne-am mutat în Germania în 2010. E înspăimântător cum trec anii, mai ales când îi vezi așternuți pe hârtie. Pentru mine, acomodarea, perioada aceea care a fost nevoie să treacă ca totul să capete cât de cât iz de acasă, a durat vreo patru ani. Ani în care am plâns mult si îmi amăgeam dorul de casă împărțind viitorul în luni. Încă patru luni, apoi încă șase, până s-au adunat toate în ani. Cam patru la număr, după care a început să se proiecteze în contururi tot mai clare, viitorul nostru aici.   

Motivele care ne-au dozat curajul sau inconștiența în aceasta decizie (despre care voi povesti altă dată) au ținut de demnitatea noastră și nu de ambiții bănești. 

Când te așezi într-o altă țară, alta față de cea în care ai crescut și cu ale cărei cusururi crezi că ești familiarizat, pe ai cărei oameni ai impresia că-i cunoști, o iei din nou de la capăt. Lângă alți oameni și alte hibe, într-un sistem cu o altă orânduire. Cea mai copleșitoare a fost la început mentalitatea oamenilor, de multe ori încorsetată de ego-ul unei țări prospere, pentru care Estul e de cele mai multe ori asociat doar cu lipsurile și sărăcia. 

Despre cultura noastră, căldura și legătura dintre generații, dăruirea aceea veritabilă din inima de părinte, nu întreabă decât puțini. Iar când încep să povestesc despre acasă, le văd surpriza care li se întipărește pe chip, iar asta nu mai are nevoie de cuvinte.

''La ce instrument muzical cântați?'' a fost prima întrebare pe care am primit-o de la unul dintre medicii cu care lucram la primul meu loc de muncă. ''Pentru că fiecare român pe care l-am cunoscut știe să cânte la un instrument muzical'' a venit continuarea, observând probabil surpriza din ochii mei. M-a surprins, e-adevărat, era prima remarcă admirativă pe care-o auzeam despre noi. Am bâiguit ceva despre niște lecții de vioară, dar doar așa, la nivel de amator, fericită însă ca n-am pus eu punct listei lui de români artiști. 😊

Paleta de oameni e largă și colorată oriunde. Oameni dezinformați sau vanitoși, îngrădiți de propriile lor prejudecăți, se găsesc peste tot, indiferent de limba în  care-și exprimă mărginirile. Dar după anii ăștia, prejudecățile nu mă mai ating. La început, întrebări de genul ''aveți și voi acasă telefon mobil sau televizor?'' mă afectau teribil. Acum ţin însă să lămuresc problema până la capăt, cu de-amănuntul, să le fie clar că nu numai c-am văzut, dar calitatea și viteza de funcționare era mult mai bună. Recunosc, o fac pentru propria-mi vanitate. Și mai știu acum și că, asemenea curiozități risipite prin vorbe, nu ne mai plasează pe noi, interlocutorii, pe picior de egalitate, ci îl coboară pe el, întrebătorul multe trepte în jos.

Dar am întâlnit aici și oameni frumoși, mulți la număr, care m-au susținut și au avut încredere în mine, cum n-am găsit acasă. Adevărați profesioniști, cu viziuni largi, curioși să spicuiască din frumusețile unei culturi noi,  pentru care nu exista granițe și naționalități, decât oameni. Și au venit la pachet cu prietenii frumoase și oameni care îmi seamănă.

Daca trag linie, e bine. Și când nu va mai fi, când vom simți că nu mai e locul nostru aici, ne vom întoarce. Pentru că știm că avem unde și la cine să ne întoarcem, nu suntem ai nimănui.




Comentarii

  1. Doua intrebari am :)
    1.''La ce instrument muzical cântați?'' - esti sigura ca nu a fost o mica rautate cu substrat, facand referire la cersetorii care au dupa ei tot felu' de instrumente muzicale?
    2.Faza cu intorsul cred ca e mai complicata, mai ales cand e vorba de copii la mijloc.
    Ei de ce tara vor "apartine"? Adica obiceiuri, valori..., cum vor "simti" in romana asa mai latin sau in germana? Cui vor spune ei casa? Germaniei sau Romaniei.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Anonymous :)
    Hai sa le luam pe rand:
    1) Eu n-am interpretat-o in directia asta, fiindca inainte de mine, în aceeasi clinica au mai lucrat alti doi medici romani care intr-adevar stiau sa cante la chitara. :)
    2) E mai dificil, intr-adevar, mai ales cand sunt mai mari.Obiceiurile si valorile se nasc in familie si tot ea creaza ambientul care-i invata cum sa simta.Asa ca, nu cred ca are neaparat de-a face cu numele tarii in care locuiesti. Iar cand vor fi pe picioarele lor, au dreptul sa decida singuri in care tara vor sa traiasca. Poate nu va fi nici una din cele doua :).

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

cu glicemia la dresaj

ce se întâmplă cu hormonii noştri

Hipocrate știa deja