cu glicemia la dresaj

 


Pentru mulți oameni glicemia (cantitatea de glucoză din sânge) are relevanță doar în cazul în care este asociată unui diagnostic de diabet. Dar nu este așa. De echilibrul ei depindem cu toții, dacă vrem să ne simțim plini de energie, sănătoși și tineri. Când valoarea glucozei în sânge are variații foarte mari, ne simțimi obosiți, extenuați, irascibili și cu pofte continue de a mânca ceva. 

Mi-am trăit și eu destulă parte din viața asta jonglând ca o minge de ping-pong între suișurile și coborâșurile abrupte ale glicemiei mele. Dimineața mă trezeam deja obosită. În timpul zilei încercam să mă opun tentațiilor de a ciuguli ceva, aveam deseori senzația de foame, eram irascibilă, mai ales dacă trecea o vreme fără să mănânc și simțeam aproape continuu că funcționez cu bateriile stoarse. Nu îmi era bine deloc. Starea asta mi-a adus și ceva belele de sănătate, iar acesta a fost dușul rece care m-a provocat să privesc în față, indiferent dacă mi-a plăcut sau nu, ce anume din ceea ce făceam m-a adus în punctul acela. Două lucruri făceam greșit: trăiam sub foarte mult stres și mâncam prost. Și cum primul factor nu-l prea puteam îndrepta de azi pe mâine, plus că nu era ceva ce depindea în exclusivitate de mine, mi-am îndreptat atenția spre alimentație. Ceea ce intra în corpul meu depindea doar de mine. Am tăiat multe de pe listă, dar esențial a fost că am introdus foarte multe fibre alimentare prin fructe și legume proaspete, am citit mult pe tema asta, am testat și treptat, s-au transformat multe lucruri în bine în corpul meu. 

Dacă simțiți și voi că este ceva în voi ce vă sabotează energia, starea de spirit, greutatea și nu vă lasă să funcționați în modul în care știți că ar trebui să o faceți, înseamnă că și glicemia voastră își face de cap, iar ceea ce vă voi povesti mai departe vă va ajuta. 

Sunt două strategii simple și sănătoase prin care vă puteți dresa glicemia, ca ea să lucreze pentru voi și nu împotriva voastră: salata de crudități înainte de masă și postul intermitent.

Salata de crudități consumată la începutul mesei, ca aperitiv, a adus cea mai mare transformare în felul meu de a mă simți. M-a scăpat de fluctuațiile glicemice, am simțit instantaneu mai multă energie și vitalitate în corp, mi-a reglat tranzitul intestinal și îmi dă o senzație de sațietate pe o perioadă foarte lungă de timp. Am descoperit la Kimberly Snyder și niște rețete super grozave de dressinguri fără ulei, pe bază de semințe și nuci, pfoooa, te lingi pe degete nu alta.
Dar de ce funcționează trucul ăsta atât de bine în reglarea glucozei? Fibrele alimentare, care sunt din belșug în legumele și fructele crude, funcționează la nivelul intestinului asemenea unei pânze care împiedică glucoza să fie absorbită toată odată. Astfel, absorbția se produce treptat, rămâne un timp mai îndelungat moderat crescută în sânge, iar de acolo scăderea se produce tot ușor, ceea ce împiedică să alunecăm în hipoglicemie. Asta se traduce în noi  printr-o senzație de sațietate de lungă durată și lipsa prăbușirilor de energie. 

Postul intermitent l-am descoperit și testat cam cu doi ani în urmă, iar de atunci e ceva ce fac în mod frecvent.  Mâncatul într-un interval de timp restrâns la 6-8 ore (time-restricted feeding) reușește să stabilizeze glicemia, crește sensibilitatea la insulină, reglează tensiunea arterială, scade stresul oxidativ, adică ceea ce ne îmbătrânește, și ne ajută și să ne optimizăm greutatea. Să nu credeți că este ceva greu de reușit. Nu trebuie decât să săriți o masă, cel mai simplu micul dejun sau cina. Hai să facem o socoteală: dacă luați cina la ora 19:00, până în dimineața următoare la ora 7:00 aveți deja 12 ore de post. Nu lipsesc decât  patru ore ca să ajungeți la cele 16 ore de carență nutritivă, ceea ce înseamnă că puteți lua o mică gustare, de preferabil un fruct sau o salată, la ora 11. Sau, dacă micul dejun e foarte important pentru voi, puteți face aceeași mișcare cu cina. De băut puteți bea apă, ceai sau o cafea, dar neîndulcite.

Pe lângă aceste două trucuri, a căror menire e să ne aducă cât mai aproape de echilibru, rămâne la fel de important și ceea ce mâncăm. Măcar 80% din ceea ce consumăm ar trebui să fie alimente dense în micro- și macronutrienți de calitate și spun, din nou, aceeași poezie: fructe și legume din belșug, leguminoase, semințe, nuci și carbohidrați complecși din cereale integrale.


Foto:http://unsplash.com

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ce se întâmplă cu hormonii noştri

Hipocrate știa deja